Geen producten (0)

Wat tank ik eigenlijk in mijn auto?

Dat ligt eraan; wie een dieselauto rijdt stopt bij elke tank beurt ook een beetje frituurvet in de tank, en elke benzineauto rijdt deels op alcohol… Bij diesel wordt “biodiesel” bijgemengd, en dat wordt vooral (voor 85%) gemaakt van gebruikt frituurvet, de snackbar om de hoek levert daarvoor echter lang niet genoeg.  Het overgrote deel dat in Nederlandse biodiesel gaat, wordt dus geïmporteerd. Vanuit alle continenten voeren we afgewerkt frituur- en braadvet in: vet van de churros uit Spanje alsook van de Duitse braadworsten, maar ook uit de Verenigde staten, China en Taiwan. Nog eens 10 % van de biodiesel wordt gemaakt van dierlijk vet; vooral van afgekeurde kadavers uit de veehouderij!

Bij benzine wordt “bio-ethanol” bijgemengd, dat is dezelfde alcohol die in bier, wijn of Kleiner Feigling zit. Bio-ethanol wordt, net zoals de alcohol bij de slijter, bijna altijd gemaakt van landbouwgewassen: tarwe, maïs, suikerbieten en suikerriet met name. Oók die komen merendeels uit het buitenland.

Ik tank, is dat GOED voor het klimaat?

Ook dat valt te betwijfelen, op de lange termijn kunnen we biobrandstoffen uit voedselgewassen niet gebruiken om onze verplicht gestelde klimaatdoelen te halen. Al jaren groeit de weerstand tegen de door “Europa” (lees Europese Unie) opgelegde 10%  verplichting voor 2020. De reden hiervoor; de voedselproductie kan erdoor in het gedrang komen, let wel: op al die akkers zou anders voedsel worden geteeld! Daarbij komt de volgende gedachte op; Is de productie van biobrandstof wel zo CO2 neutraal.

De CO2 die uit de auto-uitlaat komt, is immers eerst door groeiende gewassen opgenomen toch? Wat daarbij niet wordt meegeteld, is dat de teelt van de gewassen als tarwe of maïs(voor bio-ethanol), of koolzaad(voor biodiesel), ook kunstmest vergt en landbouwmachines; en dat biodiesel in chemische fabrieken moet worden gemaakt.

Daarbij komt dat van de 10% verplichting in 2020, er maar 7 % van voedselgewassen afkomstig mag zijn, en omdat Nederland de vermeldde klimaatdoelen niet gaat halen, zakt voor Nederlander dat percentage naar 5%.

Wat betekent dat voor JOUW auto?

In geval van benzine met Ethanol, nu veelal nog 5%, straks naar 10 %, zul je merken dat je verbruik stijgt, het bevat minder energie dan gewone benzine, en dus moet je vaker tanken. Check wel eerst of je E10 mag tanken in jouw auto!!! In geval van biodiesel ga je wel het nodige merken. Omdat op allerlei manieren geprobeerd wordt om het verplichte percentage bijmenging te halen, wordt de zelfontbranding van de dieselbrandstof steeds verder benadeeld, en zijn er toch wel enige gevolgen. Gebruik van biodiesel vermindert de uitstoot/productie van HC, CO en PM, echter verhoogt de productie/uitstoot van juist ja, NOx stikstofoxide, en dáár wringt ‘m de schoen.

Om nu en biodiesel te kunnen gebruiken en het milieu niet nog meer te belasten, worden door fabrikanten van motoren, oneindig veel oplossingen/aanpassingen bedacht om jouw auto toch de weg op te mogen laten, echter bedacht en uitgevonden in de meest ideale rij-situaties en omstandigheden, die helaas niet in de praktijk haalbaar zijn, en zodoende voor de nodige problemen zorgen door. Daar is ie weer, inwendige motorvervuiling.

Voor diagnose, hulp en advies, alsmede adequate producten om deze problemen aan te pakken of te voorkomen bent u bij Mar-Oil aan het goede adres.Wat tank jij?

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Facebook Twitter Pinterest Linkedin